No, no vaig a escriure-vos sobre la plaça major -des de fa uns mesos amb minúscula- de la ciutat de Vila-real, òrfena de l'estàtua del seu fundador, Jaume I -retirada pel fonamentalisme iconoclasta, com una runa de pedres, a un racó invisible del pati de l'Ajuntament, sinó sobre l'Àgora d'Alejandro Amenábar, una pel·lícula històrica que, en definitiva, ve a demostrar-nos com el món canvia però, això sí, no tant de pressa com voldríem alguns...
La pel·lícula, naturalment, m'ha agradat, i molt!, encara que, en principi, acudia amb el vell prejudici de quedar decebut davant les amples espectatives del gran llançament comercial que l'ha acompanyada però, fins i tot això, potser, també és bo. Per una altra banda, em reconec amenabarià i hooligan del cinema històric, fins i tot del dolent, és per això que, d'entrada, açò vindria a ser un avís als navegants -que, tal vegada, espereu una espècie de crítica cinematogràfica- perquè sapieu que no és el meu propòsit contar-vos la peli, ni molt menys atorgar-li cap tipus de qualificació subjectiva. De tota manera, quan Josico -que és un entés en la matèria- me confirme que també li ha agradat, us la recomanaré encaridament...
L'argument és atractiu perquè tracta una època, tal vegada, poc cinematografiada ja que sempre s'ha fixat més l'atenció en la Roma imperial dels primers anys d'August i del cristianisme clandestí (el lleons i el pa i el circ) o, pel contrari, la part final de la decadència quan els pobles germànics ho arrosseguen tot. Al segle IV, Egipte era una província de l'Imperi Romà. La seua ciutat més emblemàtica, Alexandria, s'havia convertit en l'últim baluard d'un món en crisi, confús i violent. L'any 391, les revoltes de carrer van assolir la seua institució més llegendària: la mítica Biblioteca. Atrapada, portes endins dels seus murs, la brillant astrònoma Hypatia (Rachel Weisz), filòsofa i atea, lluita per salvar la saviesa del món antic, sense percebre que el seu jove esclau, Davo, es debat entre l'amor que li professa en secret i la llibertat que podria aconseguir unint-se a l'imparable ascens dels cristians...
Veient l'Àgora -d'Amenàbar-, no solament vaig recordar aquelles primeres vesprades de cinema, amb sessió contínua, al vell teatre d'ELS XIII -al Real Cinema, exacte Jotapé- on, per quinze pessetes de l'època -si anaves a butaca de senyoret, perquè també hi havia l'amfiteatre a 11 peles i la cassola que només en costava 8 i, per tant, podia deixar-te un superàvit setmanal de 7 per comprar-te bissontes al quiosc, pesseta a pesseta, i fumar ros, com un ric / rec / Rik, durant tota la setmana-, vaig fer un màster de cinema històric, millor dit, de cinema bèl·lic nordamericà (La batalla del Alamein, Objetivo Birmania, Los cañones de Navarone), mentre descobria, entre d'altres, una tal Raquel Welch que va presentar-se, davant meu, amb un mini-sort de pell i envoltada de dinosaures...
Enhorabona cinèfils de la història! Aleluia alexandrins! ...Felicitats, Alex, per un nou èxit i, sobre tot, enrecorda-te'n de disculpar-me davant la teua actriu protagonista per portar, encara, al cervell, aquella vella imatge d'una jove Raquel Welch dels seixanta-setanta, la qual m'ha fet buscar Rachel Weisz a la vikipèdia.
============================================================================
4 comentaris:
Desgraciadament, venim de la violència però no hauríem de seguir caminant sobre ella: Imperi Alexandrí, Imperi Romà, Imperi Musulmà, Jaume I (conquesta militar del Regne de València), Monarquia Borbònica (Guerra de Sucessió), Imperi Napoleònic, España franquista (guerra civil)... Potser Obama encara haurà de fer algun mèrit més per guanyar el Nobel de la Pau que li han donat per anticipat.
Gandhi.
La Unidad de Apoyo a la Fiscalía Especial contra la Corrupción y la Criminalidad Organizada ha documentado que todas las transferencias procedentes de firmas castellonenses se llevaron a cabo a través de dos empresas de la estructura dirigida por Francisco Correa: Orange Market S.L. y Good and Better S.L.
El mayor número de reintegros registrados por la policía provienen del Grupo Gimeno de la mano de la empresa Sociedad de Fomento Agrícola Castellonense (FACSA) y de su filial Aguas de Castelló S.L.
A lo largo de tres ejercicios, este gigante empresarial ordenó cinco transferencias que suman 331.000 euros distribuidas en dos pagos de 69.600 y 46.400 euros en 2006, un pago de 174.000 euros en 2007 y otros dos de 26.845 y 14.906 euros en 2008. En segundo lugar, la policía documenta un desembolso de 52.000 euros procedente de Luis Batalla S.A en el ejercicio contable 2007. Ese mismo año, la empresa PIAF S.L. entregaba 26.900 euros también destinados a la misma empresa de la trama Gürtel.
NACHO MARTIN CASTELLÓ (Levante).
Després de vore la pel·lícula, simplement vaig dir -en calent- que me va agradar, però no vaig atrevir-me a qualificar-la, entre altres coses, perquè és un temps de la història que desconeixia. Ara ja puc dir-vos, tranquil·lament, que continua agrandant-me com a pel·licula de ficció: la trama maniquea (bons i dolents), la saviesa contra la ignorància, el paganisme contra la religió, etc. són temes molt cinematogràfics, així com l'atrezzo amb unes vestimentes impactants, els decorats que semblen reals, els paisatges i, fins i tot, el cel recreat amb estels per ordinador.
Però, llegint les darrers crítiques, podem observar -com passa a la majoria de pel·licules històriques- que la no s'ajusta massa a la realitat dels fets:
- Hipàtia no va ser assassinada sent una jove tan bonica com Rachel Weisz, de 38 anys, sinó que va morir l'any 415 i en tenia 61.
-No va ser famosa per les seues dots d'astronomia, sinó perquè era una «divina filòsofa» platònica, en paraules del bisbe cristià Sinesio de Cirene -única font coetània que es conserva-, a la qual qualifica en les seues cartes de «mare, germana, mestra, benefactora meua».
-L'esmentat bisbe, a qui a la pel.lícula se li fa traïdor i còmplice en l'assassinat de la filòsofa, va morir dos anys abans que ella, així que és impossible relacionar-lo amb la seua mort.
-Hipàtia va ser verge fins al final, per ser coherent amb la seua filosofia ja que exercia la Sofrosine (prudència, moderació, harmonia, és a dir, el domini d'un mateix a través de les virtuts enteses com el control dels instints i les passions), però no un feminisme militant -encara inexistent- com s'ha volgut suggerir a la película.
-El fanatisme dels cristians també es presenta un tant exagerat, més com una característica general de les persones religioses que com una pràctica de minories fonamentalistes i radicalitzades.
De tota manera, com ja va passar amb la novel·la i la pel·lícula del Codi da Vinci, no s'ha de confondre les novel·les i el cinema amb la història objectiva, però no us la perdeu: és un "peliculón".
A més de crítiques, indubtablement, també ha rebut moltes lloances, sobre tot des del sector de la matemàtica i la ciència per la seua vessant didàctica:
http://divulgamat2.ehu.es/index.php?option=com_content&task=view&id=10297&Itemid=46
DESCARTES
Publica un comentari a l'entrada