Quan la funció no fa l'órgan, com deia Lamarck, és l'órgan (l'Eix o Corredor Mediterrani) el que farà la funció. Avui se pot posar la primera pedra del futur econòmic de la zona més dinàmica i més marginada de l'Estat Espanyol des del traçat radial del ferrocarril a l'època d'Isabel II, és a dir, a mitjans del segle XIX.
Aquell ferrocarril -que encara perdura en la seua major part- es va traçar d'ample ibèric per a què els francesos no ens pogueren invadir per les vies de ferro que a Europa, des de sempre, han estat de via estreta, amb el que ha suposat de pèrdues econòmiques per a l'Espanya perifèrica exportadora: un exemple el tenim amb la distribució de la població, on Barcelona sempre ha anat pel davant de Madrid (a qui quasi duplicava el 1900) fins passada la dècada dels cinquanta del segle XX quan la política centralista i nacionalista espanyola de Franco (que sempre confonia Espanya amb Castella) va començar a marginar l'economia productiva de l'Est Mediterrani amb la creació dels anomenats Planes de Desarrollo que, en principi, es van crear sobre tot per implantar indústries a l'Espanya interior. Mentrestant, es van carregar La Panderola, el tramvia de vapor dels pobles de La Plana que a dia d'avui ens hagués resultat molt útil i ecològic.
Després va venir la democràcia i la dèria de l'AVE per al transport de passatgers que, fins el dia d'avui, com tots sabem, encara no ha arribat a Castelló ni arribarà en els propers anys si no es donen més pressa, però pel que respecta al transport de mercaderies per ferrocarril l'Estat Espanyol continua en el segle XIX a dia d'avui i, per això mateix, som l'Estat del Camió amb el que suposa de contaminació i pèrdua de competitivitat en tots els aspectes. Però, com hem dit al principi, avui es pot revertir la situació si des de Brussel·les ens donen la notícia que mai havia recolzat el PSOE i que, en principi, va rebutjar el PP al 2003: l'aprovació del projecte de l'Eix o Corredor Mediterrani que enllaçarà ports marítims, ferrocarril, aeroports, etc. com un tot, perquè la zona més castigada de l'Estat per l'atur (perquè també havia estat la de major acollida d'emigrants per ser la més dinàmica i la que aporta més del 50% del PIB estatal) comence a remuntar el vol.
Visca l'economia productiva, prou de polítiques i economies especulatives... Benvingut Eix Mediterrani!
P.D (afegit a les 13h,).- Ja és oficial. El Corredor Mediterrani ja és una prioritat de la Comissió Europea pel 2030. Brussel·les subvencionarà l'eix ferroviari de mercaderies que connecta la frontera francesa amb Barcelona, Tarragona, València, Cartagena i Almeria. Des d'Almeria, el traçat continuarà per l'interior fins a Granada, per arribar després a Algesires. L'eurocomissari de Transports, Siim Kallas, descarta la travessia central dels Pirineus, però preveu connectar Saragossa i Madrid amb Algesires i els corredors mediterrani i atlàntic.
1 comentari:
Més Europa, menys Espanya
(vicent partal)
La Unió Europea avala el corredor mediterrani complet, de dalt a baix. Si fa un mes hi havia dubtes seriosos i els dissenys de la comissió, que vam poder consultar i publicar, apuntaven a una resolució insatisfactòria, sembla que la pressió final ha donat resultat. Enhorabona a tots. La unitat dels governs i de la societat civil ha demostrat que podem guanyar victòries importants, fins i tot tenint l'estat en contra.
La clau de la decisió ha estat el canvi de la visió sobre quina n'és la prioritat. En aquest cas no han prevalgut els interessos dels estats sinó l'interés europeu com a conjunt. I en aquest tema la lògica, com en tants altres temes, estava de la nostra part. El lloc privilegiat d'entrada del tràfic provinent d'Àsia no podia ser cap altre que el triangle València, Barcelona, Marsella. Per al centre d'Europa, per a l cor de la Unió, aquesta era la lògica i la voluntat de l'estat espanyol no l'ha pogut tombar. Tot i això han colat el pas per Madrid, in extremis i de forma forçada. I això ens ha de posar en guàrdia. Especialment perquè la prioritat a l'hora de decidir com s'executen les obres segueix en mans de l'estat espanyol, que podria per alentir el corredor real per a afavorir el fals que passa per Madrid.
En qualsevol cas però més Europa, doncs, ha significat menys Espanya. La barbaritat del sistema radial ha quedat així colgada per la lògica de l'Europa unida. És una lliçó que hem d'apreciar en el seu just valor.
I una altra: fa goig veure els dos presidents de la Generalitat i el del Govern Balear, més el de Múrcia, treballant junts i guanyant. Pot ser un senyal.
director@vilaweb.cat
Publica un comentari a l'entrada