El proper 31 d’agost (1963-2013) farà 50 anys que va desaparèixer La Panderola, el tramvia de vapor que unia els municipis de La Plana, és a dir, el Grau amb Castelló i Almassora i Vila-real, on hi havia l’estació d’enllaç a l’actual Parc del mateix nom, des d’on es dirigia cap al baixador de Betxí en direcció Onda, des d’on tornava cap ací i, seguint en direcció a Les Alqueries, el direccionava cap a Borriana i el seu port on, en temps de prega, es descarregaven els vagons farcits del daurat fruit de la taronja.
Els vila-realencs criats de la carretera per amunt, l’antiga N-340, solíem creuar les vies molt a sovint, sobre tot si érem alumnes del Patronato, ja que fins i tot hi ha constància fotogràfica, però l’edat no perdona i difumina els records.
De tota manera, mai oblidaré el darrer dissabte d’agost de 1963 quan, des de casa de la meua iaia Maria Vicenta, vaig poder observar com passaven els vagons decorats amb corones de flors, com en un soterrar, per acomiadar un símbol del progrés comarcal que mai hem tornat a gaudir.
En aquells temps es pensava que el tren era una màquina obsoleta, perquè el vapor fumejava les façanes de les cases, encara que s’ubicaren al pany oposat –com era el cas de la llar dels meus iaios-, però ara mateix, amb AVEs sense passatgers i trens elèctrics per tot arreu, Espanya és un Estat subdesenvolupat pel que fa a transport públic i trens de mercaderies, també per l’ample ibèric que ha fomentat l’ús del camió i pel renaixement del TRAM (el trolebús del s.XXI?), el traçat radial decimonònic i la proposta del govern central per desviar l’Eix Mediterrani a Madrid i marginar La Plana una vegada més, i en van...
Potser, Terol i Tarragona no existeixen, però Castelló tampoc!
................................................................................................................
P.D.- Aquest article ha estat publicat a la Revista Poble, abril de 2013 nº 194, a la columna pròpia d'opinió Roure i llorer sota el mateix títol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada