Més que els
aforats, ens hauríem de preocupar dels que estan fora del sistema, dels que
passen fam, dels xiquets... A Espanya hi ha 2.306.000 xiquets que viuen sota el
llindar de la pobresa, el 27,5%, és a dir, més d’un de quatre menors. Això
constata la dificultat de moltes famílies per portar endavant els fills: un Informe
d’UNICEF, presentat ahir mateix,
explica que el nombre de llars amb nens on tots els adults són a l’atur ha
crescut un 290% des de 2007.
Per una altra
banda es constata la caiguda en picat de les taxes de natalitat, després del
repunt a inicis del segle XXI quan a l’allau immigratori de dones joves,
procedents de cultures més natalistes que la nostra, se van sumar les dones
espanyoles nascudes al baby boom dels seixanta, la generació més nombrosa de la
història, a les quals se’ls passava l’arròs. I, per suposat, la caiguda de la
població des de 2012, perquè Espanya ha tornat on solia, és a dir, a ser un
Estat emigratori, emissor de població que marxa en busca d’alguna oportunitat
laboral qualificada o... tant se val!
Les polítiques
referides als més menuts no són efectives per frenar la pobresa i la
desigualtat, més bé tot el contrari. Espanya és, després de Grècia, l’Estat de
la Unió Europea amb menys capacitat per retallar la pobresa infantil, segons
l’Informe d’UNICEF, perquè només
dedica 270 euros per habitant mentre la mitjana europea es situa en 510, és a
dir, quasi el doble. Aquestos
xiquets que amb el tancament de les escoles i dels menjadors infantils es
quedaran sense una dieta alimentària bàsica són els vertaders aforats, els que
estan fora.
Els altres
aforats, els polítics, uns pocavergonyes: mentre a Espanya hi ha 10.000 aforats,
a d’altres estats més seriosos com ara Alemanya, Regne Unit o els Estats Units
no n’hi ha ni un, ni mig, ni cap, ni un sol aforat. L'origen de la capacitat
d’aforament té les seues arrels al parlamentarisme francès dels temps
revolucionaris, de fa més de dos segles, quan es va legislar sobre immunitat
parlamentària per protegir les cambres legislatives (eixides de la voluntat
popular) dels organismes judicials que estaven lligats a la noblesa
pre-revolucionària. D’ací va sorgir la moderna figura de l’aforat, amb
l’objectiu que els poders que venien de l’Antic
Règim no impediren la tasca legislativa i parlamentària dels que havien
estat escollits pel poble. Ara, en canvi,
s’ha convertit en regla general el que, en principi, havia estat una excepció
i, per acabar-ho d’arrodonir, els mateixos polítics que abusen dels seus
privilegis per escapar dels jutges, acaben sent jutge i part per negar a una
diputada l'exercici del seu càrrec com, per exemple, ha passat a les Corts
Valencianes amb Mónica Oltra i per
iniciativa d’un president de les Corts, Juan
Cotino, al qui el propi Alberto
Fabra li exigeix la dimissió perquè està a punt de ser imputat per delictes
de corrupció.
En una
democràcia és fonamental eradicar la pobresa infantil, implantar un salari
social i desmuntar els privilegis moderns (del segle XVIII) dels aforaments
(10.000!) i els vergonyosos indults medievals (el govern Rajoy n’ha practicat més de 800!). Però tan
important com el paper de l’executiu és el d’una lleial oposició parlamentària
a l’hora de controlar la bona gestió i la transparència en l’ús dels fons
públics que s’han de destinar a polítiques d’interès general per evitar
l’exclusió social.
Sense una
justícia independent, una policia al servei dels ciutadans -i no solament de
les autoritats- i una oposició com cal, els monopartits o governs amb
majoria absoluta de partit únic no solament acaben tenint les portes
obertes per governar de forma autoritària, sinó totes les facilitats per
robar... El nombre de polítics imputats i, fins i tot, condemnats a presó, però
que encara no han entrat, és una mostra més del que ens està passat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada