divendres, 16 de maig del 2008

CONTRA EL RACISME



Ahir dijous, anant en cotxe cap a la feina (a la Plana Baixa no n'hi cap tipus de transport públic, llevat dels trens de rodalies de la costa), vaig escoltar a Catalunya Ràdio una interessant entrevista d'Antoni Bassas al futbolista Thuram.

Però no, el tema central no era el futbol, ni la crisi del Barça -encara que de passada també en van parlar-, sinó la problemàtica del racisme.

Naturalment, es va dir que si el racisme era més pel color de la pell o per l'status social, etc. Però, de tot, el que més em va cridar l'atenció va ser una frase de Lilian Thuram: Les races no han existit mai...

I em va cridar l'atenció perquè -els meus alumnes en són testimoni- és una frase que, agosaradament, vinc pronunciant a les aules des de fa molts anys, i això que, per formació acadèmica, sóc de lletres i tampoc tinc massa clar si és una deducció personal, si ho he llegit per algun lloc o, simplement, és que Darwin sempre m'ha caigut bé...

La meua teoria -i, des d'ara o des de sempre, també la de Thuram- és que d'igual manera que a l'Àfrica només van perviure les girafes de coll alt o les persones humanes de pell més morena (perquè els rossos i més descolorits van estar socarrats pel sol i la inadaptació al clima equatorial i tropical de les zones centrals), al nord d'Europa també van anar desapareixent els més morenets perquè l'absència del sol els va provocar malalties i epidèmies irreversibles que, en canvi, van suportar els rossos i més blancs.

Darrerament, s'han posat molt de moda els solàriums, però he de reconéixer que, per mi, ja haurien tancat tots: que no m'esperen... Cada estiu tenim aquest debat entre els amics: hi ha persones que no poden viure sense el sol (del solàrium o el de la platja), a d'altres, en canvi, ens molesta cada dia més...

De tota manera, Thuram va dir coses molt interessants tot denunciant el racisme a Europa i al món en general que, si us ve de gust, podeu consultar a l'AVUI.

Laulauenlaseuatinta

Quan Vila-real era un poble (Rafael Beltrán / Antoni Pitarch)

Calendari de Lliga 2023/24 (1ª volta)

Calendari de Lliga 2023/24 (2ª volta)

Els més visitats

El topònim Vila-real a la Península Ibèrica

Vila-real a rajaploma

TV3 EN DIRECTE

Horaris LligaBBVA

Dominio Casilda

Visualitzacions de pàgina l'últim mes